Bridgeklubben Young Sharks
jun
9

2♣ eneste krav

written by admin

af Ole Berg

2[kl] åbningen indeholder alle jævne hænder med 5 spar, samt alle gamekravhænder og endelig jævne(marmic)hænder med 20-21 eller 24+.

Svar på 2[kl]-åbningen:

2[ru] = Relæ
2[hj] = 5+farve med 0-5 dårlige, kan passes med 20-21 jævne.
2[sp] = 5+farve med 0-5 dårlige, kan passes med 20-21 jævne.
3[kl] = 6+farve, ikke selvspillende, god hånd. (Typisk slemgående, men behøver fit.)
3[ru] = 6+farve, ikke selvspillende, god hånd. (Typisk slemgående, men behøver fit.)

Fortsættelse efter 2[kl]-2[ru]:

2[hj] = En jævn hånd.
2[sp] = Naturligt, kan være en jævn hånd med 5 spar.
2NT = Gamekrav med hjerter, mindst 6-farve eller en skæv hånd. (3[kl] = afmelding.)
3[kl] = Gamekrav med klør.(3[ru] = afmelding.)
3[ru] = Gamekrav med ruder.(3[hj] = afmelding.)
3[hj], 3[sp], 4[kl], 4[ru] = Gamekrav, fastlægger trumf.

Fortsættelse efter 2[kl]-2[ru], 2[hj]:

2[sp] = Ikke sleminteresseret overfor 20-21.
2NT = 20-21. (3[kl]-4[ru] = U.S.S.R. Stayman.)
3[kl]+ = 4-farver nedefra med 24+hp.
3[kl]-4[ru] = U.S.S.R. Stayman, sleminteresseret.

Fortsættelse efter 2[kl]-2[ru], 2[sp]:

2NT = Afmelding, må passes med 20-21.
3[kl], 3[ru], 3[hj] = Gamekrav, naturligt med Herbert-afmelding.
3[sp] = Gamekrav.
3[kl], 3[ru], 3[hj] = Naturligt, gamekrav.
3[sp] = 3+spar, 0-1 ktr., må passes. 3NT = serious.
3NT = 3+spar, 3+ktr.
4[kl], 4[ru], 4[hj] = Fitbid, 1-2 ktr.
4[sp] = 3+spar, 0-1 ktr.

Med 2 ktr., eller 1 ktr og gode kort vælger man det mest beskrivende fitbid.

Comments are closed.

Seneste nyt