2[kl] åbningen indeholder alle jævne hænder med 5 spar, samt alle gamekravhænder og endelig jævne(marmic)hænder med 20-21 eller 24+.
Svar på 2[kl]-åbningen:
2[ru] | = | Relæ |
2[hj] | = | 5+farve med 0-5 dårlige, kan passes med 20-21 jævne. |
2[sp] | = | 5+farve med 0-5 dårlige, kan passes med 20-21 jævne. |
3[kl] | = | 6+farve, ikke selvspillende, god hånd. (Typisk slemgående, men behøver fit.) |
3[ru] | = | 6+farve, ikke selvspillende, god hånd. (Typisk slemgående, men behøver fit.) |
Fortsættelse efter 2[kl]-2[ru]:
2[hj] | = | En jævn hånd. |
2[sp] | = | Naturligt, kan være en jævn hånd med 5 spar. |
2NT | = | Gamekrav med hjerter, mindst 6-farve eller en skæv hånd. (3[kl] = afmelding.) |
3[kl] | = | Gamekrav med klør.(3[ru] = afmelding.) |
3[ru] | = | Gamekrav med ruder.(3[hj] = afmelding.) |
3[hj], 3[sp], 4[kl], 4[ru] | = | Gamekrav, fastlægger trumf. |
Fortsættelse efter 2[kl]-2[ru], 2[hj]:
2[sp] | = | Ikke sleminteresseret overfor 20-21. |
2NT | = | 20-21. (3[kl]-4[ru] = U.S.S.R. Stayman.) |
3[kl]+ | = | 4-farver nedefra med 24+hp. |
3[kl]-4[ru] | = | U.S.S.R. Stayman, sleminteresseret. |
Fortsættelse efter 2[kl]-2[ru], 2[sp]:
2NT | = | Afmelding, må passes med 20-21. | ||
3[kl], 3[ru], 3[hj] | = | Gamekrav, naturligt med Herbert-afmelding. | ||
3[sp] | = | Gamekrav. | ||
3[kl], 3[ru], 3[hj] | = | Naturligt, gamekrav. | ||
3[sp] | = | 3+spar, 0-1 ktr., må passes. 3NT = serious. | ||
3NT | = | 3+spar, 3+ktr. | ||
4[kl], 4[ru], 4[hj] | = | Fitbid, 1-2 ktr. | ||
4[sp] | = | 3+spar, 0-1 ktr. |
Med 2 ktr., eller 1 ktr og gode kort vælger man det mest beskrivende fitbid.