Skjønnes 2NT
version II – 140598 af Brian Skjønnemann
Indholdsfortegnelse
I det følgende gennemgås et svarsystem, der bruges, når svarer har fit til åbners majorfarve og er mindst gamekrævende. Mange eksisterende majorstøttesystemer (Jacoll Stenberg, Steens, Scanian m.v.) fokuserer i alt for høj grad på singletons, og den eneste måde, hvorpå man kan sleminvitere er ved enten at spørge efter singletons eller vise en singleton. En sleminteresseret hånd kan ikke vælge at starte en cuebidsekvens, hvis den finder det bedst. I Skjønnes 2NT kan en sleminteresseret hånd selv vælge, om den vil søge singletons (og derefter sidefarver) eller starte en cuebidsekvens. Følgende betegnelser er brugt:
ÅH Åbner SH Svarer mi En minorfarve ma Den majorfarve, der er trumf ama Den majorfarve, der ikke er trumf
Svar på åbning 1ma
Skjønnes 2NT er en selvstændig konvention, og hvordan de øvrige majorstøtter ser ud, er ikke afgørende. Da 2NT benægter renoncer, skal man dog have nogle meldinger til det formål.
En mulighed for ens majorstøttesystem kunne være følgende:
1ma | – | 2ma | Hvis 4-kortsstøtte højest 7 dårlige HP. Hvis 3-kortsstøtte kan man i princippet have op til 9 HP – et spørgsmål om stil, hvad 1NT kan indeholde |
– | 2NT | Skjønnes 2NT. 4-kortsstøtte, ingen renoncer og gamekrav | |
– | 3![]() |
7+-11 HP, 4-kortsstøtte, ubekendt singleton | |
– | 3![]() |
7+-11 HP, 4-kortstøtte, ingen singletons | |
– | 3ma | Spær. Mindst 4-kortsstøtte, max 6 dårlige HP og en masse tabere | |
– | 3![]() |
(Hvis ![]() |
|
– | 3NT | (Hvis ![]() ![]() |
|
– | 3NT | (Hvis ![]() |
|
– | 4mi | 7-10 HP, mi-renonce | |
– | 4![]() |
(Hvis ![]() ![]() |
|
– | 4ma | For at spille. Max 9 HP og spærrebetonet |
ÅH’s svar på 2NT
Meldingen 2NT viser oftest 12+HP, men alle gamekrævende hænder med støtte (som f.eks. Dxxx-x-EBTxx-Kxx) melder 2NT. Skjønnes 2NT bruges også, selvom fjenden dobler eller melder ind på 1ma. ÅH svarer i henhold til:
1ma | – | 2NT |
3![]() |
Tillæg | |
3![]() |
Minimum, ubekendt singleton | |
3![]() |
Minimum, ingen kortfarver | |
3![]() |
Ubekendt renonce, ubekendt styrke | |
3NT | ES-Relæ | |
4![]() |
To tophonnører femte i ![]() |
|
4![]() |
To tophonnører femte i ![]() |
|
4![]() |
(Hvis ![]() ![]() |
|
4ma | Minimum uden kortfarve, mindst god seksfarve i trumf, ingen sleminteresse – typisk subminimum (EBTxxxx-Kx-xx-Dx eller KDBxxx-Ex-xxx-xx) |
Relæapparatet
Grundpillen i systemet er tre relæ-typer: Kortfarve(KF)-Relæ, Sidefarve(SF)-Relæ og ES-Relæ. SH kan efter ÅH’s 2. melding bruge disse relæer til – i nævnte rækkefølge – at undersøge ÅH for singletons, sidefarver og antal esser. Når antallet af esser er fundet, benyttes Spiral Scans. Hvis SH ikke bruger relæet, kan ÅH tage over. Svarene på relæerne er meget simple:
Svar på KF-Relæ | |
1. trin: | Benægter singletons |
2. trin: | Viser ![]() |
3. trin: | Viser ![]() |
4. trin: | Viser ama-single |
5. trin: | Viser single i både ![]() ![]() |
6. trin: | Viser single i både ![]() |
7. trin: | Viser single i både ![]() |
Det er naturligvis de første fire trin, der er interessante, men skulle der engang komme en hånd med to singletons, er der vel basis for et avisspil! I sekvenser, hvor relæ-svarer allerede har vist en ubekendt singleton (f.eks. 1ma-2NT;3), udgår “benægter singletons” naturligvis, og 1. trin viser nu single
.
Svar på SF-Relæ | |
1. trin: | Benægter sidefarve |
2. trin: | Viser ![]() |
3. trin: | Viser ![]() |
4. trin: | Viser ama-sidefarve |
Som på KF-relæet vises sidefarverne nedefra. I sekvenser, hvor relæ-svarer har vist en singleton udgår meldingen, der viser sidefarve dér, selvfølgelig af trinsvarene
Svar på ES-Relæ 1. trin: Viser 0 eller 3 esser 2. trin: Viser 1 eller 4 esser 3. trin: Viser 2 esser og benægter trumf dame 4. trin: Viser 2 esser samt trumf dame
Den kvikke læser har vel opdaget, at disse svar er tyvstjålet fra RKCB.
Reglerne for brug – og ikke brug – af disse relæer er simple:
- Nærmeste melding er relæ
- Et KF-Relæ garanterer ikke et senere SF-Relæ. Efter et KF-Relæ kan relæ-spørger således bryde ud af relæet for i stedet at fortsætte med cuebids eller simpelthen stå af i 4ma
- Et SF-Relæ garanterer et efterfølgende ES-Relæ. Hvis nærmeste melding efter et SF-svar er 4ma, er dette altså ikke spiele, men et ES-Relæ
- 3NT er altid kunstig. Hvis ikke det er et relæsvar, og det ikke er et KF- eller SF-Relæ (i.e. 3NT var ikke nærmeste melding) er det ES-Relæ. F.eks. 1ma-2NT;3
(tillæg)-3
(KF-Relæ);3
(ingen singler)-3NT(ES-Relæ), hvor 3
havde været SF-Relæ
De videre meldinger efter ÅH’s 3
(tillæg uden renoncer)
SH’s 2. melding følger i store træk principperne for ÅH’s 2. melding:
1ma – 2NT 3 – 3 Sleminteresse – KF-Relæ – 3 Minimum, ubekendt kortfarve – herpå kan ÅH melde 3 som KF-Relæ og 4x som cuebid
– 3 Minimum, ingen kortfarver – herpå kan ÅH melde 3NT som SF-Relæ og 4x som cuebid – 3NT ES-Relæ – 4x Cuebid
De videre meldinger knytter sig alle til relæstrukturen. Man skal naturligvis ikke lære nedenstående skema udenad! Noget simplere er det at lære svarene på de tre relæ-typer. Skemaet er kun med for fuldstændighedens skyld. Såfremt man kan huske ÅH’s svar på 2NT, SH’s svar på 3 samt svarene på de tre relæ-typer, kan man hele systemet. Resten går kun ud på at tælle trin (og vurdere kortene!).
1ma – 2NT 3 – 3 KF-Relæ 3 Ingen singletons 3 SF-Relæ 3NT Ingen sidefarver – nu er 4 ES-Relæ, andet cuebids
4 -sidefarve – nu er 4
ES-Relæ, andet cuebids
4 -sidefarve – nu er 4
ES-Relæ, andet cuebids
4 ama-sidefarve – nu er 4 ES-Relæ, andet cuebids
3NT ES-Relæ 4x Cuebid 3 Single 3NT SF-Relæ 4 Ingen sidefarver – nu er 4 ES-Relæ, andet cuebids
4 -sidefarve – nu er 4
ES-Relæ, andet cuebids
4 ama-sidefarve – nu er 4 ES-Relæ, andet cuebids
3NT Single 4 SF-Relæ 4 Ingen sidefarver – nu er 4 ES-Relæ, andet cuebids
4 -sidefarve – nu er 4
ES-Relæ, andet cuebids
4 ama-sidefarve – nu er 4NT ES-Relæ, andet cuebids 4 -cuebid. BEMÆRK !!!
4ama ama-cuebid, benægter -cuebid
4ma Spiele 4 Single ama 4 SF-Relæ 4 Ingen sidefarver – nu er 4 ES-Relæ, andet cuebids
4 -sidefarve – nu er 4NT ES-Relæ, andet cuebids
4NT -sidefarve – nu er 5
ES-Relæ, andet cuebids
4ma Spiele 4ama -cuebid, mangler
-cuebid. BEMÆRK !!!
4NT ES-Relæ 5 -cuebid, mangler
-cuebid
– 3 Minimum med ubekendt kortfarve 3 KF-Relæ 3NT Single 4 SF-Relæ 4 Ingen sidefarver – nu er 4 ES-Relæ
4 -sidefarve – nu er 4
ES-Relæ
4 ama-sidefarve – nu er 4NT ES-Relæ 4x Cuebid 4 Single 4 SF-Relæ 4 Ingen sidefarver – nu er 4 ES-Relæ
4 -sidefarve – nu er 4NT ES-Relæ
4NT ama-sidefarve – nu er 5 ES-Relæ
4ma
n=”2″ valign=”top”>Spiele
4ama Cuebid. Mangler -cuebid. Nu er 4NT ES-Relæ, 5
er
-cuebid, hvorpå 5
er ES-Relæ
4NT ES-Relæ 5 Cuebid. Mangler ama-cuebid. Nu er 5 ama-cuebid, hvorpå 5
er ES-Relæ
4 Single ama 4ma Spiele 4ama SF-Relæ 4 /4NT
Ingen sidefarver – nu er næste melding ES-Relæ 4NT/5 -sidefarve – nu er næste melding ES-Relæ
5 /5
-sidefarve – nu er næste melding ES-Relæ
4NT ES-Relæ 3NT RKCB 4x Cuebid – 3 Minimum uden kortfarve 3NT SF-Relæ 4 Ingen sidefarver – nu er 4 ES-Relæ, andet cuebids
4 -sidefarve – nu er 4
ES-Relæ, andet cuebids
4 -sidefarve – nu er 4
ES-Relæ, andet cuebids
4 ama-sidefarve – nu er 4NT ES-Relæ, andet cuebids 4x Cuebid – 3NT ES-Relæ – 4x Cuebid
Der skal knyttes en kommentar til visse af ovennævnte cuebids:
Efter 1ma-2NT;3-3
;3NT har åbner vist single
. Hvis SH nu vil ud af relæsekvensen, kan han ikke gøre det med et cuebid i 4
, da det er ES-Relæ. Men da ÅH har vist single
, er der ikke meget mening i af afgive et cuebid i denne farve. 4
er da logisk et
-cue, der efterlyser et ama-cue.
Samme sag efter 1ma-2NT;3-3
;4
, der viser ama-single. 4
er nu ES-Relæ, så 4ama er laveste cuebid. Da ÅH har vist single hér, viser 4ama i stedet et cuebid i
, mens 5
er
-cue.
En analog situation opstår efter 1ma-2NT;3-3
;4
.
Umiddelbart kan det virke forvirrende med disse meldinger, der viser cuebids i andre farver, men som ´ makker til en sådan melding, bør man sige “Ups, makker brød relæsekvensen for at cuebidde i min singleton. Det ser mærkeligt ud – hvad foregår her?”.
De videre meldinger efter ÅH’s 3
(minimum med ubekendt kortfave)
1ma – 2NT 3 – 3 3 Single 3NT SF-Relæ 4 Ingen sidefarver – nu er 4 ES-Relæ, andet cuebids
4 -sidefarve – nu er 4
ES-Relæ, andet cuebids
4 ama-sidefarve – nu er 4 ES-Relæ, andet cuebids
4x Cuebid 3NT Single 4 SF-Relæ 4 Ingen sidefarver – nu er 4 ES-Relæ
4 -sidefarve, nu er 4
ES-Relæ
4 ama-sidefarve – nu er 4NT ES-Relæ 4 -cuebid. BEMÆRK !!!
4ama Cuebid 4 Single ama – 3 Cuebid – 3NT ES-Relæ – 4x Cuebid – 4ma Spiele
Her er også en extended-cuebid-sekvens.
De videre meldinger efter ÅH’s 3
(minimum uden kortfave)
1ma – 2NT 3 – 3 SF-Relæ 3NT Ingen sidefarver 4 -sidefarve – nu er 4
ES-Relæ, andet cuebids
4 -sidefarve – nu er 4
ES-Relæ, andet cuebids
4 ama-sidefarve – nu er 4 ES-Relæ
– 3NT ES-Relæ – 4x Cuebid
De videre meldinger efter ÅH’s 3
(11-14 HP, ubekendt renonce)
Her er der egentlig frit slaw – dette er ikke som sådan en del af Skjønnes 2NT. Følgende er brugbart og simpelt.
1ma – 2NT 3 – 3NT Relæ (næsten obligatorisk) 4mi Renonce her, ubekendt styrke 4ama ama-renonce, tillæg, RKCB-excl. 4ma ama-renonce, minimum, ukrav – 4x Cuebid – 4ma Spiele
På 4mi kan SH lægge sig i 4ma, hvorpå 4NT er RKCB-excl. og andet er cuebids.
De videre meldinger efter ÅH’s 4x (to tophonnører femte)
1ma – 2NT 4 – 4 KF-Relæ 4 -single – nu er 4
ES-Relæ
4 ama-single – nu er 4NT ES-Relæ – 4ama Cuebid – 4ma Spiele – herpå kan ÅH bruge ES-Relæ med næste melding
Efter 1-2NT; 4
-4
er 4
altså ES-Relæ.
1ma – 2NT 4 – 4ama KF-Relæ 4 /4NT
-single – nu er 4NT/5
ES-Relæ
4NT/5 ama-single – nu er 5 /5
ES-Relæ
– 4ma Spiele – herpå kan ÅH bruge ES-Relæ med nærmeste melding – 4NT ES-Relæ
Efter 1-2NT; 4
-4
er 4
altså ES-Relæ.
1ma – 2NT 4 – 4 Spiele – herpå er 4NT ES-Relæ – 4NT ES-Relæ – 5 KF-Relæ 5 -single – herpå er 5NT ES-Relæ
5 -single – herpå er 5NT ES-Relæ
Dette er en lille uoverensstemmelse med resten af systemet, da ES-Relæet kommer før KF-Relæet men at 4NT er efter esser skulle ikke være en ny idé.
Fjenden blander sig
Fjenden melder ind direkte oven på 2NT
efter 3![]() |
PAS: Tillæg – herefter er 3![]() D: Strafforslag øvrige som normalt |
efter 3![]() |
PAS: Tillæg – herefter er D KF-Relæ – øvrige som normalt D: Minimum med ubekendt singleton – herefter er 3 ![]() øvrige som normalt |
efter 3![]() |
PAS: Tillæg – herpå er D KF-Relæ, 3![]() 3NT er ES-Relæ. Efter 1ma-2NT (3 ![]() ![]() D: minimum med eller uden kortfarve – herefter er 3 ![]() øvrige som normalt |
efter 3![]() |
Systemet bortfalder. PAS er nu minimum, D er strafforslag og 4x er cuebid. 3NT er stadig RKCB. |
Målet er altså hurtigst muligt at komme ind i det sædvanlige system. Efter 3 har vi egentlig en ekstra melding, som kunne bruges til at holde alle de efterfølgende meldinger ét trin lavere. For nemheds skyld bruger vi i stedet D som strafforslag.
Støttes indmeldingen til 4-trinnet gælder følgende:
- Har SH afgivet en relæ-melding og fjendens melding er under 4 i vores trumffarve, svarer ÅH på relæet i trin (PAS er 1.trin, D er 2. trin).
- Ellers bortfalder systemet. 4x er cue og 4NT er ES-Relæ
Fjenden melder ind efter ÅH’s 2. melding
3![]() |
PAS er relæet – hvorefter ÅH’s 1. trin er D D er strafforslag Melding på 3-trinnet er minimum – hvis plads skelnes mellem kortfarve eller ej 3NT er stadig ES-Relæ 4x er cuebid |
3![]() |
Systemet bortfalder. PAS er nu minimum, D er strafforslag og 4x er cuebid. 3NT er stadig ES-Relæ |
Fjenden dobler et relæ
Dobler fjenden et relæ siger vi “tak” og benytter PAS som 1. trin, og RD er 2. trin
Fjenden dobler et relæsvar
Nu gælder, at PAS er det næste relæ. RD er forslag til at spille. Melding er cuebid. 3NT er ES-Relæ
De videre meldinger efter 1ma-3
/3
(7+-11 med/uden singleton)
Den store fordel med disse meldinger er, ÅH benytter den samme relæstruktur som efter meldeforløbet 1ma-2NT. Dog med visse helt oplagte logiske modifiktioner, da 1ma-3mi jo ikke er udgangskrav. Der gælder:
1 – 3 3 KF-Relæ 3 Spiele 3 Cuebid 3NT ES-Relæ
1 – 3 3 Spiele 3 SF-Relæ 3NT ES-Relæ
1 – 3 3 KF-Relæ 3 Invit. Kun i præcis dette meldeforløb er det muligt for ÅH på god gammeldags facon at inviteere til udgang. I alle andre 1ma-3mi meldeforløb er der ikke plads 3 Spiele 3NT ES-Relæ
1 – 3 3 SF-Relæ 3 Spiele 3NT ES-Relæ
Meldinger på 4-trinnet efter 1ma-3mi er cuebids. Bemærk, at ÅH efter 1-3
; 4
har benægtet et
-cuebid
Spiral Scans
Konvention, der benyttes efter, at parret har fastslået antallet af esser med RKCB. Formålet er at spørge efter trumf dame og sidekonger (og hvis plads – damer). Konventionen skal erstatte det nuværende “system”, hvor 5NT er en udefineret generel storeslemsinvit.
Efter svar på RKCB efterlyser enhver melding, der ikke er trumf, nu i rækkefølge trumf dame, sidekonger nedefra samt sidedamer nedefra.
Svarene på SS er simple: Uden den efterlyste værdi meldes 1. trin. Med værdien meldes 2. trin, dog svarer man allerede her på det næste SS, således at 2.trin viser værdien, men benægter næste værdi, 3. trin viser værdien og næste værdi, men benægter tredje værdi, etc. Spørger kan vælge at starte et SS hvorsomhelst i ovennævnte rækkefølge, således at man ikke behøver at spørge efter trumf dame, hvis man selv har den. På samme måde udgår trumf dame selvfølgelig af Spiral Scan-rækken, hvis den allerede er lokaliseret med 5/5
. To ting er vigtigt at huske:
- Man kan ikke afgive et SS på 6-trinnet i en kendt sidefarve, da denne kan være trumf
- På 5-trinnet er melding i en kendt sidefarve derimod et SS, da det ikke er særligt interessant at stå i en anden farve på 5-trinnet
Hvis er trumf, og svarer f.eks. har 1 eller 4 esser, følger Spiral Scans nedenstående skema:
4NT – 5 5 SS efter D
5 Spiele 5NT SS efter K
6 SS efter K
6 SS efter K
6 SS efter D
6 Spiele
Svarene:
4NT – 5 5 – 5 Ej D
– 5NT D, ej
K
– 6 D og
K, ej
K
– 6 D,
K og
K, ej
K
– 6 D,
K,
K og
K, ej
D
Efter svaret (positivt eller negativt) på et Spiral Scan, er alle meldinger, der ikke er trumf, et nyt Spiral Scan:
4NT – 5 5 – 5 Ej D
5NT SS efter K
6 SS efter K
6 SS efter K
6 SS efter D
6 Spiele
eller:
4NT – 5 5 – 5NT D, ej
K
6 SS efter K
6 SS efter K
6 SS efter D
6 Spiele
Hvis en af spillerne har en kendt renonce, tælles denne farve ikke med i svarene. Hvis SS-svarer har en singleton, tælles farven kun med, indtil han har vist en værdi i farven (nu kan han jo ikke have flere værdier). Kort sagt: Man benægter ikke noget, man ikke kan have!
Spiral Scans bruges også i den specielle situation, hvor RKCB-melderen har fået et svar, han ikke kan læse (0/3 eller 1/4 esser). Nu står RKCB-melderen jo af, og svarer skal melde videre for at fortælle, han har 3(4) esser. Denne melding afgives som svar på et fiktivt Spiral Scan (se spil 14):
4NT – 5 RKCB 0/3 esser 5 – 5NT Hvis du har 0 skal vi stå her Det var 3 – ej D
– 6 Det var 3 – D, ej
K
– 6 Det var 3 – D og
K, ej
K
– 6 Det var 3 – D,
K og
K, ej
K
– etc. etc.
I meldeforløbene i eksempelkapitlet, er der masser af eksempler på Spiral Scans anvendt i praksis.
Eksempler
1. (Bridge Tidningen, jun97 – Lindkvist med makker meldte 6
):
EBxxx
Exxx
Ex
Dx
KDxx
KDBx
xxx
Ex
1 – 2NT Naturligt Skjønnes 2NT 3 – 3 Tillæg KF-Relæ 3 – 3 Ingen singletons SF-Relæ 4 – 4 Den præcise fordeling 5422 ES-Relæ 4NT – 5 0/3 esser SS 5 – 5 Ej D (dvs. ej seksfarve i
)
SS (på 5-trinnet er en sidefarve stadigt et SS) 5 – 5NT Ej K
SS 6 – 6 5 , 4
, 1
, 1
, 1
-ruf
… og man bemærker, at 6‘s eneste chance er udspil fra
K, mens 6
er kabale med trumferne 3-2.
2. (International Popular Bridge Monthly, jun97 p. 23 – Hackett-tvillingerne og van Zwol/Gielkens meldte 6
)
EKxxx
E
EBxxx
xx
DBTx
Dxx
KD
Exxx
1 – 2NT Naturligt Skjønnes 2NT 3 – 3 Tillæg Minimum uden kortfarve 3NT – 4 SF-Relæ -sidefarve (4324. 4234. 5224 eller 4225)
4 – 4NT ES-Relæ 1/4 esser 5 – 5 SS D, ej
K
5NT – 6 SS (5 ) havde været spiele)
K. ej
K
6 – 7 SS D og
D, ej
B
7 – 5 , 1
, 5
, 1
, 1
-ruf
Her er alt ikke idyl, idet ÅH går mod slem uden sikkerhed for et -cuebid hos SH. Vælger ÅH i stedet et cuebid i 4
på 3
findes syveren formentlig ikke.
3. (International Popular Bridge Monthly, apr97 p. 32 – Crouch/Lodge åbnede også på de 10HP, men meldte kun 6
)
Tx
EDxxx
ET9x
xx
EKDx
KTxx
KDx
Ex
1 – 2NT Tjah … ikke den største åbningshånd, men hvem åbner ikke ? Skjønnes 2NT 3 – 3 Minimum uden kortfarver SF-Relæ 4 – 4 -sidefarve (2542)
ES-Relæ 5 – 5 2 esser + D
SS 5NT – 7 ej K
3 , 5
, 3
, 1
, 1
-ruf
På 5 kunne SH have meldt 7
, men tjekkede lige for
K til en 7NT.
4. (International Popular Bridge Monthly, mar97 p. 18 – hvad kommer man i i et naturligt system ? 7
?)
EKBxx
Exx
xx
Kxx
DTxx
Kxx
EKx
Exx
1 – Skjønnes 2NT Naturligt Skjønnes 2NT 3 – 3 Tillæg KF-Relæ 3 – 3 Ingen singler SF-Relæ 3NT – 4NT Ingen sidefarver (5322, 6322 eller 7222) Kvantitativt Pas
Ja-ja, dette er muligvis lidt søgt, men om ikke andet illustreres, at 4NT i denne sekvens er kvantitativt, da 4 havde været ES-Relæ.
5. (International Popular Bridge Monthly, mar97 p. 19 – Dyson/Liggins meldte 6
, Gerald/Stuart meldte 7
)
EKxxx
EK
Exxx
Tx
Dxxx
Dxxxx
K
EDx
1 – 2NT Naturligt Skjønnes 2NT 3 – 3 Tillæg KF-Relæ 3 – 3 Ingen singler SF-Relæ 4 – 4 -sidefarve (5242)
ES-Relæ 4NT – 5 1/4 esser SS (på 5-trinnet er melding i sidefarve SS) 5 – 5 ej K
SS 6 – 7 K, ej
D
5 , 3
, 2
, 1
, 2
-ruf
Det er muligvis lidt at sige 3 på 3
, men …
6. (International Popular Bridge Monthly, jun97 p. 28 – Luck/Hirst meldte 4
)
–
EDTxxx
EB
Dxxxx
EKB
Kxxx
Dxxx
Ex
1 – 2NT Naturligt Skjønnes 2NT 3 – 3NT Ubekendt renonce Relæ 4 – Pas -renonce, minimum
AV!
7. (Europæisk Bridge, feb95 p. 69)
Bxxxxx
EK
Bxxx
K
EKTx
xxx
E
EDxxx
1 – 2NT Naturligt Skjønnes 2NT 3 – 3 Minimum med ubekendt single KF-Relæ 3 – 4 -single
Cuebid 4 – 4NT Cuebid ES-Relæ 5 – 5 1 es SS 6 – 6 D(!) og
K, ej
K
SS 6 – 7 K, ej
D (
D er ikke med, da SH kender
-singlen, og ÅH allerede har vist
K)
5 , 2
, 1
, 3
, 1
-ruf er 12 stik. Det 13. kan komme fra
-erne,
D, en sjette
eller triple
hos ÅH
Spil 8-15 er alle fra International Popular Bridge Monthly, jan96, p. 18, hvor George Rosenkrantz gennemgår sit majorsystem, The Maxi Raise. Ikke overraskende kommer Rosenkrantz i prikkontrakten hver gang, så den er det ikke nødvendigt af skrive her
8.
Exx
KDxxx
Ex
Dxx
Kxxx
ETxx
x
EKBx
1 – 2NT Naturligt Skjønnes 2NT 3 – 3 Tillæg KF-Relæ 3 – 3 Ingen singler SF-Relæ 3NT – 4 Ingen sidefarver (5332, 6322 eller 7222) ES-Relæ 4 – 4 0/3 esser SS 5 – 5 D, ej
K
SS 5 – 5NT Ej K
SS (2. trin: ej efter K, men
D)
6 – 7 D, ej
D
2 , 5
, 1
, 4
, 1
-ruf
Et virkeligt smukt meldeforløb !
9.
KDBxx
EKx
x
Kxxx
ETxx
DBxxxx
E
Ex
1 – 2NT Naturligt Skjønnes 2NT 3 – 3 Tillæg KF-Relæ 3NT – 4 -single
KF-Relæ 4 – 4 -sidefarve (5314, 6214 eller 5215)
ES-Relæ 5 – 5NT 2 esser + D
SS 6 – 6 K, ej
K
SS 6NT – 8NT !!!! K, ej
D
10.
DB
Exxxx
EDx
Dxx
EK
Kxxx
xxx
EKxx
1 – 2NT Naturligt Skjønnes 2NT 3 – 4 Minimum uden kortfarve Cuebid 4 – 4NT Cuebid ES-Relæ 5 – Pas 2 esser, ej D
Vi mangler 2 nøglekort
Tjah … hvis ÅH vælger at vise sine 15 (meget dårlige) HP som tillæg, står vi ikke ude af slemmen. Dette er et vurderingsspørgsmål, ikke et systemspørgsmål.
11.
Dxx
DT9xx
E
EDxx
ETx
Exxx
KBxx
Kx
1 – 2NT Naturligt Skjønnes 2NT 3 – 3 Minimum med kortfarve KF-Relæ 3NT – 4 -single
Så er det højt nok
12.
KDxxxx
EKx
Kx
xx
EBxx
DBxx
Ex
EDx
1 – 2NT Naturligt Skjønnes 2NT 3 – 3 Tillæg KF-Relæ 3 – 4 Ingen singler Cuebid – dette kan jeg ikke styre 4 – 4 Cuebid Mangler -cuebid
4NT – 5 ES-Relæ 0/3 esser 5 – 5 SS Ej K
6½ – 6 , 2
, 2
, 1
Tjah, hvad har SH til sine slemmeldinger ? Han kan vel godt have den samme hånd uden D og så er slem en dårlig chance. ÅH har lige præcis ikke plads til at spørge.
13.
EBxxx
KDxx
–
KDxx
KDxx
Ex
ETxx
EBx
1 – 2NT Naturligt Skjønnes 2NT 3 – 3NT Ubekendt renonce Relæ 4 – 4NT -renonce
ES-Relæ 5 – 5NT 1 es SS 6NT – 7NT 5. trin: K,
K,
D,
D men ikke
B (
-erne tælles ikke med da SH kender ÅH’s renonce)
Enten 6 , 3
, 1
, 3
eller 5
, 3
, 1
, 4
Bemærk at ÅH ikke kan have EBxxx, KDxxx, -, KDx (hvor 7NT hænger på -erne 3-3), da ÅH med den hånd havde meldt 4
på 2NT.
14.
KBxxxx
Tx
EBxx
E
EDxx
EBx
KDT9
DT
1 – 2NT Naturligt Skjønnes 2NT 3 – 3 Minimum med kortfarve KF-Relæ 3 – 3NT -single
SF-Relæ 4 – 4 -sidefarve
ES-Relæ 4 – 4NT 0/3 esser SS 5 – 7 D, ej
K
6 , 1
, 4
, 1
, 1
-ruf
Havde ÅH haft K skulle man i 7NT, men ÅH har allerede vist en seksfarve i
og 11HP. Havde han i tilgift haft
K, havde han ikke vist minimum.
15.
ETxxx
Dxxxx
E
Ex
KDBx
ET
Kxx
KDBT
1 – 2NT Naturligt Skjønnes 2NT 3 – 3 Tillæg (på grænsen) KF-Relæ 3NT – 4 -single
SF-Relæ 4 – 4NT -sidefarve
ES-Relæ 5 – 5 0/3 esser SS 5 – 6 Ej D
SS 6 – 7 Ej K
5 , 1
, 2
, 4
, 1
-ruf
Allerede på 5 kunne SH have meldt 7
, men vi tjekker lige for 7NT. Melder vi nogensinde sådan en syver på Norris-fitten, sidder de sikkert 5-2 imod !
16. (Konstrueret)
EKxxx
Dxx
xxx
Ex
DTxx
ET
Kxx
KBxx
1 – 2NT Naturligt Skjønnes 2NT 3 – 4 Minimum uden kortfarve Spiele
Dette spil er med for at komme lidt ned på jorden efter alle de højtflyvende meldinger. Desuden er dette meldeforløb nok noget mere forekommende end de foregående 15 eksempler.